Mamo, to mój nowy numer….uważaj! To kolejna metoda oszustwa
W wiadomości przesłanej do mieszkanki Lubina na aplikację WhatsApp, sprawca podał się za syna pokrzywdzonej, informując ją, że jego telefon uległ uszkodzeniu. Przestępca dodał również, że z uwagi na brak możliwości zalogowania się na stronę swojego banku, prosi o pomoc w opłacie rachunku. Fałszywy syn podał numer konta, na który 63-latka przelała pieniądze.
Przestępca ponownie zapytał pokrzywdzonej, czy może opłacić kolejny rachunek. Wtedy seniorka zaczęła nabierać podejrzeń i skontaktowała się z synem i synową, którzy powiedzieli jej, że doszło do oszustwa.
Niestety cyberprzestępcy wykorzystują naturalną troskę rodziców o dzieci i chęć pomocy. Najczęściej narzucają presję czasu, aby pokrzywdzone osoby nie miały chwili na weryfikację podanych informacji w wiadomościach tekstowych bądź telefonicznych. Dlatego, zanim ruszysz z pomocą bliskim i przelejesz im pieniądze:
- zachowaj spokój i nie działaj pod wpływem emocji;
- nie klikaj w załączony link;
- zweryfikuj treść wiadomości;
- rozmawiaj z bliskimi o metodach stosowanych przez oszustów.
Przypominamy, że w takich przypadkach bardzo łatwo można uchronić przed stratą pieniędzy, bo wystarczy zadzwonić na telefon dziecka i wszystko wyjaśnić, w przeciwnym razie konsekwencje mogą być bardzo poważne.
Apelujemy, bądźmy czujni podczas odbierania wiadomości o podejrzanej treści. Sprawdźmy w każdy możliwy sposób czy faktycznie to nasze dziecko prosi o pieniądze.
asp. szt. Sylwia Serafin
Oficer Prasowy KPP w Lubinie
Telefon: 601 974 322