Kolejni lubinianie oszukani. 45-latka straciła ponad 170 tysięcy złotych
Metody oszustów są wciąż takie same. Podają się za członków naszej rodziny, urzędników, policjantów, pracowników banku i próbują grać na naszych emocjach, wykorzystując naiwność, zaufanie do organów państwowych czy zwyczajnie dobre serce. Co raz częściej zdarzają się też oszustwa poprzez internet, którego ofiarami są osoby w każdym wieku – nie tylko seniorzy.
Wczoraj lubińska policja przyjęła cztery zawiadomienia o oszustwach. W pierwszym przypadku 27-letnia lubinianka wpłaciła zaliczkę blisko 5000 złotych na zakup mieszkania, po czym kontakt ze sprzedawcą się urwał.
W drugim, za pośrednictwem popularnego komunikatora ze sprzedającą lubinianką swoje przedmioty na platformie OLX skontaktował się fałszywy kupujący twierdząc, że sprzedawczyni musi autoryzować płatności poprzez wygenerowanie i podanie kodów BLIK, na co namówiła się pokrzywdzona. W ten sposób oszust wybrał w bankomatach kwotę 3400 złotych.
W trzecim przypadku do innej lubinianki napisał oszust podający się za jej syna. Naciągacz wysłał wiadomość, że pisze do mamy z innego numeru, bo jego telefon uległ awarii i potrzebuje pieniędzy na nowy podając numer konta, na który lubinianka myśląc, że pomaga synowi zrobiła przelew na kwotę 2000 złotych.
Niestety ostatni przypadek był najdotkliwszy bowiem 45-letnia mieszkanka naszego miasta po otrzymaniu telefonu od „fałszywego pracownika banku”, który opowiedział „historyjkę” o zagrożonych pieniądzach na koncie, namówił pokrzywdzoną do wykonania trzech przelewów na wskazany przez siebie numer rachunku bankowego i płaty gotówki we wskazanym bankomacie po wcześniejszym otrzymaniu kodu BLIK, doprowadzając finalnie do utraty pieniędzy w ilości ponad 170 tysięcy złotych.
Co zrobić, żeby nie paść ofiarą oszustów? Pamiętać o zasadach bezpieczeństwa:
• Zawsze weryfikuj z kim rozmawiasz. Jeśli po drugiej stronie słuchawki ktoś przedstawia się za członka Twojej rodziny i prosi Cie o przekazanie jakiejś dużej gotówki, sprawdź to dzwoniąc do innych bliskich. Jeśli po drugiej stronie ktoś przedstawia się za policjanta, ROZŁĄCZ ROZMOWĘ i zadzwoń na numer najbliższej komendy lub alarmowy 112 i zweryfikuj to co usłyszałeś wcześniej
• O każdej podejrzanej sytuacji informujmy Policję. Im szybciej to zrobimy, tym większe szanse za ustalenie sprawców i ich zatrzymanie, a tym samym udaremnienie dalszych oszustw.
• Nie udostępniaj nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej.
• Nie wierz w historie opowiadane przez telefon
• Nie instaluj oprogramowania umożliwiającego obcym osobom zdalne obsługiwanie komputera.
• Nigdy pod żadnym pozorem nie przekazuj nikomu kodów BLIK i weryfikuj co zatwierdzasz na swoim telefonie
Zastanów się chwilę! Zachowaj zdrowy rozsądek i dużo ostrożności!
Nie ulegaj presji, nie daj skusić się pozornie atrakcyjnym ofertom, nie działaj pod wpływem chwili! To może być oszustwo!!! Rozmawiajmy z rodziną i znajomymi. Lepiej dwa razy sprawdzić, niż stracić często oszczędności całego życia.
asp. szt. Krzysztof Pawlik
zastępca Oficera Prasowego
KPP w Lubinie